Kommunidioter!

Ibland undrar man vilka typer som vi tvingas förlita oss på när det gäller sjukvård och omsorg. Min farmor fyllde 95 år i september, hon är med andra ord ganska gammal. Hon bor ute i Norrtälje och självklart försöker vi hälsa på henne så ofta vi kan, men det är ju alltid svårt att hitta tid. Varje dag får hon besök av någon från Norrtälje kommun, har nog inte förstått vad de gör egentligen, för de får varken bära ner ved till henne eller lyfta och torka damm under dukarna. Det är väl handla de gör. Men inte vet jag. Farmor har under de senaste åren blivit både halvdöv och halvblind. Hon är heller inte alltid min pigga lilla bullfarmor som hon var för 10 år sedan, men hennes hälsa går upp och ner. Hon är 95 år och eldar själv (halvblind) för att hålla värmen i huset, hon tvingas masa sig upp och ner för trappan då sovrummet ligger på övervåningen. Enligt Norrtälje kommuns utredning är detta tillräckligt för att hon ska få plats på äldreboende. Dessvärre är det lite långt bort, och vi har sen i somras försökt ordna en plats till henne här i Sollentuna istället, där både jag och pappa bor. Men så ringde en trött gubbe från kommunen upp mamma idag för att diskutera farmors fall. Han meddelade mamma att det med stor sannolikhet kommer att bli avslag på henne. Avslag??? Han berättade att det var så många sjuka som låg på Tors backe (dit vi vill ha henne). Sjuka? Trodde att sjuka skulle ligga på sjukhus och inte ta upp platser på äldreboenden? Och att farmor knappt ser eller hör och riskerar att sätta eld på hela huset och bränna sig själv inne, det räcker inte? Mamma hänvisade till utredningen från Norrtälje för att trycka på det uppenbara behovet till en plats. Då var denna idiot till gubbe inte ens medveten om att det hade gjorts en utredning! Och dessutom är det ju han som ansvarig som väljer om han ska styrka eller neka hennes platsbehov. Jag har varit så arg så jag inte vetat var jag skulle ta mig till! J---A IDIOTER!!!! Vad faaaaaaaaaan betalar jag skatt för? När det inte ens finns hjälp för min gamla farmor som garanterat inte har många år kvar. SHIT! Mamma skulle försöka få tag på ordförande i omsorgsnämnden. Ordnar sig inte det här, då vette tusan vad vi gör, men ordna sig, det kommer det att göra... Ge oss tid bara...

Idag har jag inte varit så duktig.. Igår fick jag hyfsat mycket gjort, idag har jag mest suttit och tittat på alla papper och dataskärmen med positionsschemat och funderat på hur jag ska räkna ut en nominalkvot när jag inte ens vet vilka ord jag ska dividera med vilka.. Låter det kul? Tänkte väl det....

Kom just hem från julmarknaden på min gamla skola där jag jobbade. Mamma var tvungen att vara där så jag gjorde henne sällskap en timme. Träffade som vanligt både gamla kollegor och elever. Längtar så enormt tills jag är färdigpluggad! Köpte nåt som förhoppningsvis ska bli en amaryllis, en liten julduk, en cykelsadelkudde och var även med i jullotteriet. 80 kronor betalade jag för allt detta. Sicka kap!

Igår höll mamsingen i yogapasset i simhallen. Hon börjar bli varm i kläderna så det är riktigt kul! Märks att det är jul snart inte många som är med på passen. Vi var 18 st men på workoutpasset efteråt var det bara 5 st. Idag har jag träningsvärk i armar och mage. OM jag orkar ska jag pallra mig iväg på yogan 7 imorgon bitti. Ställer klockan på halv på får vi se vad som händer.. Ska ju ändå upp vid den tiden på lördag då jag jobbar så det är väl lika bra att ställa om sig redan nu.

Ska kolla på E-lyst om 5 min. Läste nyss i Aftonbladet att de ska ta upp ett fall om en 79-årig tant med rullator blev brutalt våldtagen! Det är ju heeeeeelt sjukt! Där har vi tydligt bevis på att våldtäkter inte har nåt med sexualitet och "kåthet" att göra. Så kan vi lägga ner snacket om hur farligt det är för unga tjejer att gå i korta kjolar? Fortsatt trevlig Lucia alla mina vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0