Te med honung

Jag är sjuk. Druckit ungefär en liter söderte med honung och mjölk nu, halsen är en gnutta bättre än imorse, men inte har orken blivit bättre för det. Tur i oturen är det inga föreläsningar idag, så man slipper flänga iväg för att sitta och flåsa och snörvla i en sal där alla tittar på en som om man vore pestsmittad. Nej, idag ska jag sitta här under täcket i min lila soffa och läsa. Igår läste jag om sagor och sägner, och sen läste jag sagor och sägner. Under gårdagen plöjde jag igenom två versioner och rödluvan (den ena med tydligt skriva-på-näsan budskap om att man aldrig ska lita på främmande karlar), flickan som mötte huldran, den fula ankungen, kejsarens nya kläder och pannkakan som gav sig ut i världen. Antar att vi ska diskutera dessa under föreläsningen på torsdag med en kontext som ligger någonstans runt  "man ska inte alltid lita på vad andra säger". Ska bli spännande att se hur fel jag har. Dessa skrevs dock under en tid då barnlitteraturen mer var uppfostrande än underhållande, så jag kan nog inte tänkt alldeles galet. Ungefär som när mamma sa när man var litenn att man inte fick följa med fula gubbar som lockade med godis... ajabaja...

Idag ska jag roa mig med Olov Svedelids "Mor är ingen häxa". Hinner jag klart med den står Nils Holgersson, Bollongexpeditionen, Kattresan och barnen från Frostmofjället på tur. Den sistnämna har jag inte lyckats få tag på än, men den finns på nätet. Skönt att läsa en hel bok på internet- stackars mina redan överansträngda ögon. Kommer nog hoppa över den. Någon som kan gissa temat? Nej, det kunde inte jag heller. Resor och äventyr ska det tydligen handla om. Nu väntar Olov på mig på nattduksbordet.. Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0