Lära eller läras?

T kom just hem från en tenta. Ganska nedslagen. Han har jobbat som en galning inför denna tenta, han är i skolan mellan 8-18 VARJE dag. Plus att han ofta sitter efter middagen någon eller några timmar och förbereder labbar eller pluggar. Jag har varit ganska duktig på att plugga denna termin, men T har med all säkerhet lagt ner det dubbla i antalet studietimmar. Inom min utbildning skulle hans ansträngningar generera i enbart A-betyg. Men istället för att lyckas som han borde göra kontra timmarna han lägger ner, kommer han hem och är övertygad om att han överhuvud taget inte är i närheten av att komma upp i de poäng som krävs. Tentan hade till stor del bestått av tal som de över huvud taget inte jobbat med, och som inte ens finns med i deras mattebok. När han konfronterade kursansvarig efteråt svarar hon att de "ska veta" hur man gör. Vad är syftet med en sån här utbildning För det verkar ju inte vara att faktiskt lära studenterna? Jag är av orubblig inställning att kth enbart är en utrensningsinstitution där alla som inte behöver lärarledd undervisning är de enda som överlever. Jag läste just om det här i Skinner, som jag läste i första kursen, att många högskolor och universitet enbart är till för dem som själv kan lära sig, alltså skaffa kunskapen på egen hand. Men varför har man då universitet? Varför är lärarna där? För övrigt är jag kritisk till att de som forskar måste kliva in i undervisning ett antal timmar. Men alla är uppenbarligen inte lämpliga som lärare, så varför ska de då få undervisa? Det enda det resulterar i är förvirrade och frustrerade studenter som inte får hjälp med sånt som de inte klarar av på egen hand. Jag känner mig superbesviken. Någon som har något klokt att tillföra mina funderingar?

/N

Kommentarer
Postat av: Anonym

De har antagligen högre krav på kth jämfört med lärarhögskolan.

2008-12-08 @ 22:41:54
Postat av: Anonym

De har antagligen högre krav på studenterna på kth jämfört med studenterna på "lärarhögskolan".

2008-12-08 @ 22:43:31
Postat av: Luva

Samma antal poäng pa civ.ing.-utbildningen och andra utbildningar innebär INTE lika mkt jobb, sa har det nog alltid varit. Vi läste t ex inga kurser med naturvetare i Uppsala, eftersom vi höll högre tempo. Andra lallar ju med en kurs en hel termin ;)

Nej, men ärligt talat tycker jag att det är lite det omvända problemet här i B. Bara en massa obligatorisk undervisning och seminarier för att "alla ska med" och ligga pa samma kapitel i boken hela tiden. Lat mig vara ifred och plugga som jag vill sa ser vi pa tentan vilka som har pluggat tycker jag =). Har man inte läst pa en vecka sa är det bekymrade miner och ojjande. Gar vi i grundskolan eller uni?? Men här är de iaf helt ärliga med att d e typ 60 h-vecka som gäller.



En stor del av högre utbildning gar ju ut pa (borde iaf) att lära sig att arbeta självständigt och lära sig att hitta information etc. Detta är ju jätteviktigt för att klara sig i arbetslivet sen. Det är ju rätt stor skillnad mot gymn. och det passar inte alla.

Apropa doktorander som lärare sa ingar det ju i deras utbildning. Men vi hade dem bara pa labbar... det var ok, vissa var riktigt bra. Prof. tog sig oftast tid att svara pa fragor i samband med föreläsn. a sa..



DÄREMOT tycker jag att det är självklart att det ska vara klart vad som ingar i kursen och vilka mal som gäller och kurslitteraturen ska saklart vara adekvat, annars har man ju ingen chans att lära sig nanting. Mkt konstigt. Förresten hade vi typ matte-"faddrar" fran högre arskurs pa vissa mattekurser som vi träffade och gick igenom lite om vad som kom pa tentan och hjälpte oss (de var mattenördar =)) Det var bäst!



Oj vad langt... intressant ämne eftersom alla lär sig pa olika sätt.

2008-12-08 @ 23:40:28
URL: http://svenskiberlin.wordpress.com
Postat av: Luva

Det borde finnas manga fler prof.- a docent-tjänster pa universiteten men de maste ju spara hela tiden sa da far de billiga doktoranderna undervisa mer istället. Sänker ju nivan pa utbildningen. Fast profsen forskar ju oxa, annars vore de inga bra lärare heller =)Med de osäkra anställningsförhallandena de har nu pa svenska Unis sa kan man första att det inte är lätt att göra ett bra jobb dock. Plus att de far ägna all sin tid at att fixa pengar för att kunna bedriva sin forskning. ..

2008-12-09 @ 00:19:10
URL: http://svenskiberlin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0