Mycket prat om lite.

Nu måste jag lägga mig i igen, så är det bara. I en artikel i DN står det om hur det är ett problem för skolorna att allt fler föräldrar söker ledigt till sina barn på grund av semesterresor under terminen. Detta är något vi diskuterat under basgruppsdagarna och något som jag har en mycket stark uppfattning om. Detta debatteras om i dagens Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/wendela/article3927178.ab.

Jag är medveten om att det är upp till dubbelt så dyrt med resor under loven. Och jag är medveten om att alla långt ifrån har möjlighet att betala för detta. Men nu är det så, att det är skolplikt i Sverige. Märk därmed att jag pratar utifrån grundskolan, där skolan och kommunen, inte föräldern, bär det främsta ansvaret för barnets lärande.

I DN artikeln står det tydligt förklarat varför skolorna inte är positiva till resor mitt i terminen; frånvaron "påverkar arbetsmiljön i skolan men även elevernas chanser att nå målen i alla ämnen även äventyras." Svårt att förstå? Inte särskilt va? Tänk att jobba som lärare, som jag snart kommer göra, och från den ena veckan till den andra ha olika elever i klassen. Det skapar otrygghet, och för en lärare som lägger ner oerhört mycket tid på planering är det ett gissel om eleverna åker bort, då dubbelt arbete krävs. Därför blir jag så arg när jag läser nåt så omedvetet skrivet som Terri Herrera Eriksson just gjort. Tyvärr kan man i skolfrågor inte enbart utgå från ett perspektiv!

Jag reste själv mycket som barn och är otroligt glad och tacksam för det jag fått uppleva. De få gångerna som jag var ledig från skolan hade jag turen att ha föräldrar som tog det på allvar det jag missade, och engagerade sig i mitt arbete och såg till att allting blev gjort. Men nu är det på detviset, att alla föräldrar inte kan ta detta ansvar, och var hamnar barnet då? Inte bara att det isolerats från den klassgemenskap som växer starkare vecka efter vecka, utan eleven har även missat väsentliga kunskaper i sin utbildning. I grundskolan, beroende på var eleven ligger i utvecklingen, kan vissa skeeden vara väldigt viktiga, och när ett barn har börjat upptäcka något, knäcka en kod, är det av yttersta vikt att eleven ifråga får den bästa av alla stimulanser. Och det är för att kunna leda elever genom detta som en lärare spenderar minst 3 1/2 år i skolan. Lärares och klasskompisar är otroligt viktiga i ett barns kunskapsutveckling och kan aldrig någonsin ersättas med en 2 veckors semester i Spanien.

/N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0