En skrämmande okunnig utbildningsminister?

Ibland börjar det bara koka i blodet. Nu har jag gått lärarutbildningen i snart 2 år och läst massor och förhoppningsvis även lärt mig lika mycket. Något jag lärde mig efter bara ett år var att för att lära dig behärska ett andraspråk så är det så gott som en förutsättning att du har ett väl utvecklat modersmål, då man"överför" mellan språken. Har du inte ett väl utvcklat modersmål och senare lär dig ett nytt språk, innebär det kognitiva konflikter, då du plötsligt ska läsa och tänka på en nivå på ett nytt språk som du inte ens uppnått i ditt modersmål. Inte så svårt att begripa, eller hur?

Men tydligen så är vår utbildningsminister, Jan Björklund, inte lika kvick i huvudet. Den här artikeln läser jag i DN nu på morgonen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=856687. Här har alltså forskning visat precis det jag beskriver här ovan, att de elever som läst sitt modersmål lyckas bättre i skolan, med alla ämnen. Men Jan Björklund, han "anser att det är viktigare att lära sig svenska än att studera sitt modersmål. Framför allt för integrationens skull." Och att han "tror" att de elever som läser modersmål är "extra motiverade och att de skulle ha bra betyg oavsett om de läste mordesmål eller inte." Och i samma artikel är tre kunniga människor inom skola och forskning överrens om hur det ser ur, och ändå ska J.B kläcka ur sig vad han tror! Och när det gäller intergrationen kan jag nästan lova att det i slutändan inte kommer att handla om ett perfekt svenskt språk, utan kunniga och bildade människor som är en fantastisk tillgång till vårat land. Ibland undrar man ju vad de där obildade plitikerna håller på med...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0