Dagens kunskap.

Det gick över förväntan på dagens seminarium. Finns det någonting bättre än när man under gruppdiskussion inser att allt som tas upp är tankar jag själv tänkt och anteckningar som även finns nedskrivna i mitt block? De gånger det händer känns som att vinna första pris i ett långt maratonlopp. Seger! Några av de begrepp som Michel Foucault (numera en av mina idoler) tar upp är Övervakning, Disciplin, Kontroll, och några till. När man i skolan pratar om att man "måste se eleverna" menar man egentligen att man måste synliggöra eleverna. Och hur synliggör man då eleverna? Jo, genom individualisering såklart! (?) Individualiseringsprocessen innebär att eleverna har ett namn, men också en ålder, någonstans att bo, fritidsintressen och ett lååååångt förflutet, med olika kunskaper och erfarenheter. Först när man som lärare/pedagog är medveten om detta, har synliggjort eleven, kan eleven efter sina egna förutsättningar börja med att ansvara för sina egna handlingar. Det är också nu eleven kan disciplineras. Individen blir alltså ett subjekt, och detta subjektjaget är ansvarig och det är också mot detta subjektsjaget som disciplineringsakten riktar sig. PUUUUUUUST!

För övrigt är jag superfascinerad av tanken med övervakning som disciplineringsåtgärd. Vi som är under ständig övervakning, och det är man eftersom varje disciplinerande system innehåller en maktstruktur, ska göras så medvetna, att vi helt enkelt sköter oss som vi ska.  Makten blir då så fullkomlig att vi faktsikt inte behöver övervakas. Och vips, syftet uppnått utan att någon sköter övervakningen! Visst är det ganska spännande, lite kittlande tankar?

Ja, det är ju inte direkt några lätta saker. Men sakta men säkert hoppas jag att jag börjar på grepp om kursen. Har jag ens nämnt vad den heter? "Utbildning, pedagogik och samhälle- igår, idag och imorgon." Vida begrepp med MASSA innehåll Näst på listan av saker att läsa är om Bourdieu och kapitalbegreppen, det ekonomiska kapitalet, sociokapitalet, kulrurkapitalet och något med som jag inte kommer ihåg. Och sen habitus också. Lovar att förklara det så fort jag friskat upp minnet!

För övrigt tänker jag demonstrera ikväll. Fast en tyst sådan. Efter en kort vistelse i media/Tv-svängen var det inte svårt att se att svensk TV enbart består av medlemmar i klubben för inbördes beundran. Så nu när de ikväll ska ha sin lilla fest för att fira hur proffsiga de är tänker jag titta på något annat. Ville bara få det sagt. Och ni mina kära vänner som jobbar i denna lilla klubb, ni är med på hur jag tänker va? Ok, nu ska jag läsa.
/N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0