Var finns egentligen partiet som passar mig?

Efter mitt sista inlägg började jag fundera, och det har jag gjort hela dagen. Som jag skrev tidigare är jag uppfostrad under en socialdemokratisk värdesyn, och har nog mer eller mindre hållt mig till detta. Två gånger har jag röstat under mitt liv, och ni kan inte ana vilken vidd det är på mina röster. Första gången jag röstade, gick jag på Södra Latins teaterlinje, där var och varannan elev var vänstervriden. Och, eftersom man blir som man umgås, blev vänsterpartiet mitt val den gången. Egenligen har jag aldrig varit särskilt insatt i politik, vissa saker är intressanta, vissa saker kunde jag inte bry mig mindre om. Skolpolitik har som ni vet blivit en het potatis för mig sen jag började på lärarutbildningen, och sen tönten Björklund kom till makten är jag mest frustrerad. Men jag kan inte påstå att de senaste åren socialdemokratisk poliik har imponerat särskilt mycket på mig, så därför röstade jag sist på moderaterna. Alltså vänsterpartiet till moderaterna, nej jag är nog inte alls förvirrad. Såhär i efterhand kan jag konstatera att min moderatröst nog mest var en missnöjesröst utan direkta tankar bakom.

Men var står jag då politiskt? Detta är vad jag vill ha:

- Mycket fokus på miljöpolitik. Jag är bekväm av mig och åker bil så fort jag kommer åt. Men vägtullarna har haft föga effekt på mig. Det som svider i plånboken de gångerna när jag väljer bil till stan, är parkeringsavgiften och inget annat. Kanske är det den man ska lägga krut på? Eller tokhöja tullavgifterna? Vi i Sverige är livrädda för att ses som miljöbovar, men se på resten av världen. Vi är faktsikt ett av de få länder som enligt Kyotoavtalet lyckats sänka våra utsläpp, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyotoprotokollet. Vad är det som måste förändras? Jag vet inte... Allt jag vet är att världen som vi känner den finns snart inte. Jag vet knappt om jag vågar skaffa barn själv, hur kommer deras värld se ut? Eller mina barnbarns? Kommer det ens vara möjligt för gemene man att flyga över halva jordklotet längre? Eller dör den generationen med oss?

- Skolpolitik. Här är det så mycket som är fel så jag vet inte ens var jag ska börja någonstans. Det underbara är att den skolplan som svenska skolor jobbar efter är skapad av människor på formuleringsarenan, där det ofta (inte alltid, men ofta) inte finns någon alls kunskap vad som händer på realiseringsarenan, där vi fotfolk arbetar. Här petar jag även in frågan om CSN och fribelopp för inkomster. Hur kan det ens finnas någon gräns när allt fler studenter är behov av extrajobb då csnpengarna med allt det ska räcka till gör att man knappt uppnår existensminimum? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum) Tillbaka till skolpolitiken, angående grundskolan, så är det mycket märkligt hur pengarna fördelas, och hur kan man klaga på att eleven inte når målen när skolorna inte har pengar att stoppa in resurser där det behövs? Sverige är fullt av välutbildade, kompetenta lärare, låt dem göra sitt jobb!

- Straff. Detta är något jag funderat på en lång tid. Snabb fråga; hur är det möjligt att ekonomisk brottslighet ger värre och längre straff än våldsrelaterat brott? Bara en stilla undran... I mina ögon så är våldsbrott (dråp & mord inkluderat) och brott mot barn det värsta sorts brott, och i vissa avseenden kan jag förbanna mig över att dödsstraff är avskaffat i Sverige (exempelvis mordet på Engla). Är jag för hård? Kanske.

- Invandrarpolitik. Jag tror att jag klargjorde hyftsat i tidigare inlägg var jag står. Jag fördömer allt vad rasism och nazism heter, tro för guds skull ingenting annat. Jag har varit i Auschwitz två gånger och har nära kontakt med människor som jobbar mot fördomar, för medmänsklighet. Men Sverige är i en knepig situation när det gäller invandrarpolitiken. Efter Sveriges passivitet under värdskrigen så tror jag att Sverige istället vill upplevas av resten av världen som Bror Duktig, och därmed har vi tagit oss vatten över huvudet. Språket är nyckeln till kommunikation. Vi kan inte få del av all ny kultur som invandringen tillhandahåller om vi inte kan få den kommunicerad över gränserna. Att 20000 av 65000 slutar sfi (svenska för invandrare) utan godkänt är inte ok (Se länk till DN nedan). Vi kan inte släppa in folk som aldrig kommer utanför sin förort, jag söker arbetskraft, ge oss duktiga läkare, lärare, ingenjörer, konstnärer, butksägare, restaurangägare, ge oss arbetskraft som vi alla har glädje av!

Detta var nog det längsta inlägg jag skrivit, det tog sin lilla tid. Men nu är det skrivet. Så, är det någon som kan säga mig vilket som är partiet för mig?

/N


Kommentarer
Postat av: Olle

Sverigedemokraterna

2009-02-17 @ 21:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0