Föredrag med en speciell man

I två dagar har jag haft fullt upp. Eftersom jag är lite mellan kurser och redan skrivit min fältstudierapport som ska in på torsdag har jag haft två dagar "lediga". Från skolan ja. Å andra sidan, om det jag jobbat med i två dagar inte handlar om utbildning, då vette tusan vad utbildning är. Jag börjar från början. Min morfar, den italienska invandraren, hade en god vän. Denna vän var socialarbetare och hade ett förflutet bakom sig som ingen ska behöva uppleva. Emerich Roth heter han. Emerich överlevde Hitler och hans ondska. Han fick se hela sin familj försvinna, men återfann till slut en av sina systrar här i Sverige. Emerich är författare och föreläsare. En av de få ögonvittnena som fortfarande lever och kan fortsätta sprida sin erfarenhet och kunskap.

När jag var 18 år fick jag äran att resa med honom till Polen och Auschwitz/Birkenau. Tre år senare åkte jag med som stöd när lillebrors niondeklass åke dit. Så två gånger har jag varit där, två resor som förändrade mitt synsätt på livet. På måndag kommer han till skolan jag förut jobbade. Och jag ska vara med, jag ska berätta om mina upplevelser och hur fördomar kan skada om man inte är medveten och jobbar med sina fördomar. På morgonen ska jag vara med och prata med 7orna och på kvällen lärare och föräldrar. Hoppas att det kommer många och lyssnar. Så detta har jag alltså förberett i dagarna två. I torsdags letade jag fram allt gammalt materiel jag har kvar från när jag åkte och de kurser som jag gått. Sen skrev jag det första utkastet till föredraget. Igår var jag på skolan, kopierade overhead-papper och satte upp anslag i skolan med mamma. Sen åkte vi till Rädda Barnen och mötte en fantastisk människa (gammal lärare såklart) och som gav oss materiel att lägga ut till föräldrarna och jag fick även massa bra böcker och skrifter om jämställdhet, avgifter i skolan, och massa annat som jag kan behöva och som engagerar mig. När jag kom hem åt vi middag och jag skrev klart föredraget. Så nu är jag redo!

/N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0