Intressanta ämnen.

Jag har inte den blekaste hur eller varför jag fick två spännande kommentarer i förra inlägget. Hade ju inget med skolan att göra och sist jag yttrade ett ord om Björklund var i december.  Men jag tackar och tar emot! Angående betyg måse jag då fälla in att jag tycker att det är för sent att börja med betyg i åttan. Jag minns att jag redan i femman önskade någon form av mätning hur jag låg kunskapsmässigt. Men i dagens skola ska det finnas tydligt formulerade IUP, som på ett sätt fungerar som en mätning av kunskapsmålen. Att sätta betyg på lågstadiet känns i mina ögon bara dumt, här måste ju motivation och att få igång lärandeglädjen komma först. Börjar man sätta betyg då riskerar man både att ta död på elevernas skolglädje och relationen med föräldrarna, som man enligt Lpo94 ska ha ett tätt fungerande samarbete med. Däremot är jag faktiskt för betyg i ordning och uppförande. Men inte bara "för att", utan att detta betyg är starkt anknuten till Livskunskap, som förhoppningsvis gemomsyrar flera ämnesområden inom skolans undervisning. Det vore spännande att uppleva någon sådant. Jag som själv gick i privatskola som det kallades då, i lågstadiet är klassiskt drillad med skolrockar, led, bänkar på rad och ordentlg handuppräckning. Men särskilt inspirerande vet jag inte alltid om jag tyckte att skolan var.

Tackar än en gång för intressanta inlägg, jag vill gärna få fler. Ger lite att fundera på och det är alltid kul när man utmanas i tankarna lite. Nu ska jag iväg och träna!

/N

Kommentarer
Postat av: Luva

Hej hej! Jag tänkte kommentera dina inlägg om björklund och sen om politik och sådär förut men sen glömde jag bort det. Jag tror att det finns en liten folkpartist i dig också innerst inne ;) För du har vettiga åsikter och vi håller med varann om det mesta egentligen men kanske drar lite olika slutsatser ibland om saker och ting. =) Men nån sosse tror jag inte att du är, hehe.



Ang. den där artikeln om modersmål och svenska så håller jag med dig om att det är jätteviktigt att man behärskar sitt modersmål bra för att kunna lära sig andra språk. Jag tycker inte heller att man kan ställa de två emot varandra eftersom båda är otroligt viktiga. Nu när jag själv är invandrare så förstår jag verkligen hur viktigt det är att man kan språket i det land man bor i. Inte bara halvbra utan verkligen bra. Jag pratar mycket bättre tyska än många andra som har bott hela sina liv i Tyskland men jag känner mig fortfarande frustrerad ibland när jag inte kan uttrycka mig lika obehindrat och på samma nivå som tyskarna i vissa situationer.



Jag tror verkligen att detta skapar mycket problem i skolan och jag anser att den svenska skolan är alldeles för slapp när det gäller svenskundervisning. Svenska som andraspråk är ju ett skämt (Mia läste det på komvux). Det går knappast att klara universitetsstudier efter det om man säger så... Jag fattar ärligt talat inte riktigt vad debatten handlade om, Erbjuds inte alla modermålsundervisning nu eller? Tycker vissa att man ska läsa det istället för svenska?!



Nej nu blev det långt här... Loppan skriker. Vi är ju i Sverige nu så vi hörs lite senare =) Puss

2009-03-11 @ 11:42:24
URL: http://svenskiberlin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0